Är rabatter lurendrejeri?

Det låter för bra för att vara sant.

Visst undrar man hur en butik kan sälja varorna långt under det pris som andra affärer tar. Det låter verkligen som något skumt.

Företag ger rabatter av många olika anledningar; man har köpt för mycket av en vara, bäst före datum håller på att gå ut, man vill locka besökare, man vill premiera sina kunder, eller som Mytoz, man vill att folk skall se annonser.

Låt oss granska Mytoz lite grann. Genom att se annonser samlar man poäng. Dessa poäng kan man använda för att delbetala produkter med. Därigenom får man en rabatt.

Mytoz är ingen traditionell onlineshop för man har inte som mål att tjäna pengar på produkterna utan på annonseringen. Därför kan man sälja produkterna till mycket lägre priser än andra handlare.

Det som de andra skulle ha som bruttovinst (försäljningspris minus inköps- pris) ger Mytoz sina användare i rabatt genom poängsystemet.

Det är alltså annonserna som gör att Mytoz kan ge denna rabatt.

Det ”luriga” i detta är alltså att annonsörerna betalar konsumenternas rabatt.