86 procent av alla svenskar använder sociala medier. För att lyckas med din marknadsföring behöver ditt företag också synas. Sociala medier-experten Tina Sayed Nestius från Nestius Kommunikation menar att nyckeln till framgång – och ökad försäljning – stavas en strategi för sociala medier.
Tiden vi spenderar på internet fortsätter att öka. Likaså mobilanvändningen och användningen av sociala medier. Det ger stora möjligheter till den som strategiskt hanterar sin närvaro i digitala medier – men hur jobbar man effektivt och spelar likes eller följare roll? Sociala medier-experten Tina Sayed Nestius från Nestius Kommunikation har hjälpt många verksamheter skapa strategier för sociala medier.
– Att lyckas med sin organiska marknadsföring i sociala medier är möjligt, men det kräver tid, engagemang och förståelse för kunderna och följarna. Det absolut viktigaste när jag pratar om sociala medier är vikten av en strategi. Många mäter antal följare och engagemangsgrad utan att veta om det verkligen är det de behöver analysera. Det kan vara ett enormt resursslöseri, säger Tina Sayed Nestius och fortsätter:
– Det är först när du vet vilka mål du jobbar efter, och vilken målgrupp du vill nå, som du kan mäta rätt KPI:er och förstå om du gör rätt saker.
Här delar Tina Sayed Nestius med sig av sex strategiska steg – för att bäst få genomslag i sociala medier:
1. Ha en tydlig plan
Bestäm varför ni finns i sociala medier. Vilken eller vilka är företagets USP? Vad gör er unika och vad vill ni göra i stort? Det ska linjera med verksamhetsmålen – men översättas och fungera i sociala medier.
2. Sätt mål i linje med planen
Vill ni öka omsättningen inom ett visst segment, vara bäst i branschen, öka kännedomen om bolaget eller en specifik vara eller tjänst?
3. Se till att ha mätbara mål
Vill ni öka omsättningen för ett segment eller en vara kan ett mätbart mål vara att öka engagemanget och spridningen av inlägg, vill ni istället öka verksamhetskännedomen kan det handla om fler följare.
4. Ha koll på vilka ni vill nå
Välj primära och sekundära målgrupper och utforma ett budskap som riktar sig till rätt personer. Lär er så mycket ni kan om dessa genom att till exempel mäta statistiken i sociala medier och göra marknadsundersökningar.
5. Välj rätt kanaler
Välj kanaler efter resurser, målsättning och målgrupp. Till exempel kan det vara en god idé att en yngre anställd hanterar Snapchat och att ha flera anställda som är socialt ansvariga om ni beslutar er för att hantera fem olika kanaler.
6. Börja om igen
Se till att uppdatera strategin kontinuerligt, gärna två gånger om året. Det gör att ni kan revidera strategin, oavsett om det är för att öka måluppfyllelsen eller för att Facebook ändrar en algoritm som påverkar det strategiska arbetet.
Nestius kommunikation hjälper företag, organisationer och myndigheter att kommunicera med omvärlden genom sociala medier. Främst genom att skapa strategier för sociala medier, men också genom utbildningar.
Vill du veta mer och ta hjälp av Nestius kommunikation i er strategi för sociala medier? Klicka här!
Nestius kommunikation hjälper ditt företag kommunicera med omvärlden. Vi fixar er strategi för sociala medier, utbildar kommunikationsavdelningen i hur man får genomslag och anpassar oss alltid efter era behov.
Tina Sayed Nestius