MonthlyCup, mer känt som Menskopp.se, är Sveriges ledande tillverkare av menskoppar och ensamma om att tillverka dem i högkvalitativt silikon i Sverige. Genom en unik satsning på kvinnliga aktieägare har bolaget kraftigt förstärkt sin finansiella bas genom crowdfunding som främst riktat sig till just kvinnor.
– Företaget är numera majoritetsägt av kvinnor, säger företagets ägare och grundare Lisa Perby.
Efter två månader har över fem miljoner i nytt aktiekapital kommit in tillsammans med 1500 nya aktieägare och ännu finns möjlighet att bli en av dem. Kapitaltillskottet är en del i företagets ambitiösa expansionsplaner både i Sverige och utomlands. Man säljer redan till nio europeiska länder och börjar nu exportera till USA.
– Där samarbetar vi med Business Sweden. Produkterna är registrerade hos FDA (US Food & Drug Administration) och följer medicinteknisk standard, ett krav för att få sälja i USA, säger Lisa Perby.
Läs mer och investera i MonthlyCup här
Menskoppen överlägsen traditionella skydd
Företaget har expanderat snabbt och knutit till sig aktörer som Bergendahls, Gekås, Mathem och grossisten WeMake. Produkterna finns, förutom på MonthlyCups egna e-handel, redan på hyllorna hos Coop, Ica och totalt över 1200 återförsäljare. Så här förklarar Lisa Perby tillväxten och menskoppens genombrott:
– Den är helt överlägsen traditionella typer av mensskydd när det gäller ekonomi, miljö, hygien och bekvämlighet. En kvinna kan använda 12 000 bindor och tamponger under sin livstid – eller sju menskoppar.
Kraftigt ökad omsättning
MonthlyCup och deras kollegor världen över har varje år minst fördubblat sin omsättning i takt med att de tar marknadsandelar från traditionella mensskydd. Bara under de senaste två åren har bolagets omsättning ökat från en miljon till närmare åtta miljoner.
– Om den nuvarande trenden håller i sig så omsätter vi 224 miljoner år 2024, säger Lisa Perby.
Satsningen på kvinnliga aktieägare är både ett sätt att involvera bolagets målgrupp och egna kunder och ett sätt att hjälpa till att jämna ut spelplanen bland andelen manliga och kvinnliga investerare.
– Undersökningar har visat att andelen kvinnliga entreprenörer som får in riskkapital är försvinnande liten. Därför har vi satsat på crowdfunding med kvinnogrupper och fått stort gensvar.
Sedan vi vann tävlingen “Draknästet” i Varberg och investerarpanelen utsåg oss till “bästa företaget att investera i” satsar vi dock nu också på evenemang för, och kontakter med “vanliga” riskkapitalister”, avslutar Lisa Perby.
Investera i MonthlyCup och ta del av deras tidsbegränsade erbjudande*:
Köp 20 aktier och få 2 extra aktier genom att ange kod ”Expressen”
För var femte unit (50 aktier) får du en extra unit genom att ange kod ”Expressen”
*De två erbjudandena kan inte kombineras och gäller till och med söndagen 25 november 2018 klockan 23.59.