5 tips för att hålla ditt nyårslöfte – att sluta röka



Har du lovat dig själv att börja träna, äta nyttigt och källsortera nästa år – eller har du satt ribban högt och ska sluta röka?
Det finns hjälp att få.
– Ring oss för stöd och råd även om du inte helt bestämt dig för att sluta, säger Ann Post, driftansvarig på Sluta-Röka-Linjen.

Forskningen visar att sannolikheten att lyckas sluta med tobak ökar med professionell hjälp. Studier pekar på att tobaksavvänjning med samtalsstöd är effektiv. Fler än en tredjedel av de som kontaktat stödlinjen Sluta-Röka-Linjen rapporterar att de är helt fria från tobak 12 månader senare. 

Sluta-Röka-linjen är en kostnadsfri stödlinje som hjälper dig att sluta med tobak genom en personligt utformad plan. Rådgivarna på Sluta-Röka-Linjen är kvalificerade tobaksavvänjare med bakgrund inom hälso- och sjukvård, tandvård och beteendevetenskap.
– Du kan kontakta oss för att komma fram till hur just du kan genomföra ditt rök och -snusstopp, eller om du redan hunnit sluta med tobak få stöd för att inte falla tillbaka, säger Ann Post, driftansvarig på Sluta-Röka-Linjen.

Läs mer om Sluta-Röka-Linjen 

Förbered dig på ett rökstopp
Här ger Ann Post råd och tips på hur du kan sluta röka:

  1. Bestäm ett datum
    Sätt ett stoppdatum och förbered dig i ditt eget tempo. Vissa föredrar att sluta tvärt och andra att minska ner. Att förbereda sig för ett rökstopp handlar mycket om att bryta sina vanor och även föreställningar om hur det är att sluta.

  2. Undvik att falla tillbaka
    När du bestämt dig gör dig av med askkoppar, tändare och cigaretter, sådant som kan öka röksuget och lätt få dig att falla tillbaka. Det underlättar också att röra sig i miljöer där du inte kan eller får röka. Ta hjälp av rökfria vänner! Läkemedel mot nikotinberoende kan underlätta vid svårare abstinensbesvär.

  3. Tänk på kosten
    Att äta regelbundet kan lindra röksuget då det håller blodsockret på en jämn nivå. Ät frukost, lunch, middag och några mellanmål, och drick vatten. Känner du dig röksugen efter att du ätit något är det en god idé att lämna matbordet och ta en promenad.
    Här hittar du viktig information och material om rökavvänjning

  4. Kom i håg belöningarna
    Belöna dig själv när du har varit duktig och valt bort cigaretter. Kanske kan du lägga undan pengarna du sparar på att inte röka till något som gör dig riktigt glad. Det är bra för belöningssystemet som fortfarande får en stimulering, men i form av något bättre än rökning.

  5. Våga be om hjälp
    Kontakta Sluta-Röka-Linjen för en helt gratis personligt utformad plan, råd och stöd, eller få svar på dina frågor. Sluta-Röka-Linjens har också information på flera olika språk och erbjuder tolksamtal. 

Sluta-Röka-Linjen har funnits sedan 1998 då den startades med stöd bl.a från Folkhälsomyndigheten, då Statens folkhälsoinstitut. Verksamheten drivs i dag av Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin (CES) inom Stockholms läns landsting. Verksamheten finansieras huvudsakligen av Socialdepartementet. Linjen har ett nationellt uppdrag och marknadsförs över hela landet.

Öppettider

Linjen är öppen måndag till torsdag 9-20, fredag 9.16. Verksamheten har fyra telefonlinjer öppna under dagtid och två på kvällstid. Du når Sluta-Röka-Linjen via telefonnumret
020-84 00 00, och kontakformuläret och chatten på Slutarokalinjen.se