Så kan ditt företags miljöarbete lyfta med Städa Sverige



Fler och fler företag väljer att ta ett större ansvar för miljön. Många upplever däremot att det kan vara svårt att visa vad de egentligen gör. Genom att samarbeta med Städa Sverige får ditt företag en chans att visa sitt engagemang för miljön. Samtidigt hjälper ni till att lyfta det lokala föreningslivet.

Idrottens miljöorganisation Städa Sverige driver nationella städprojekt tillsammans med svenska idrottsföreningar. Genom städprojekten får lokala idrottsföreningar chansen att samla in lite extra pengar till kassan. Oftast handlar det om ungdomsföreningar där pengarna går till allt från träningsläger och verksamhetsmaterial, till att ungdomar ska ha råd att fortsätta idrotta. Projekten möjliggörs av företag som väljer att bli partners med Städa Sverige och därmed hjälper till med finansieringen.

Intresserad av Städa Sverige? Läs mer här. 

Ett varumärke som valt att samarbeta med Städa Sverige i mer än tio år är Pantamera. Tillsammans driver de projektet #städamera och det årligt återkommande städprojektet Städa Norrköping. Deras projekt engagerar flera tusen ungdomar varje år som åker ut och städar tillsammans med sina idrottsföreningar. Lil Berger är marknadsförare på Pantamera och berättar om fördelarna med att engagera sig lokalt.

– Tidigare visste nog inte många om att Pantamera har Norrköping som hemstad. Inte ens bland de boende i Norrköping var det särskilt välkänt. I och med samarbetet med Städa Sverige upplever vi att vi satt oss själva på kartan och att flera Norrköpingsbor känner sig stolta över att ha ett miljömedvetet företag i sin kommun, säger Lil. 

Vill du samarbeta med Städa Sverige? Klicka här

Flera goda skäl att engagera sig

Lil rekommenderar dig som företagare att ta steget och samarbeta med Städa Sverige. Inte bara på grund av att ditt företag får en ökad närvaro i lokalsamhället, utan av flera andra goda skäl.

– För det första så är det ett sätt att lyfta det lokala föreningslivet och göra det starkare. För det andra så gör ditt företag en god sak för miljön samtidigt som du engagerar dina medarbetare. När man arbetar med miljöfrågor leder det ofta till att man börjar tänka på hur man själv kan minska sin påverkan på miljön. Du utbildar helt enkelt din egen personal, säger Lil.

Vill ditt företag slå ett slag för miljön? Läs mer om Städa Sverige här.

Städa Sverige Ekonomisk Förening är en del av den svenska idrottsrörelsen. Medlemmarna i föreningen är uteslutande ideella idrottsförbund. Idrottsungdomar från dessa förbund utgör också basen för verksamheten. De har i trettio år engagerat ungdomsidrotten i att städa olika delar av den svenska miljön. Mest välkänd är deras kampanj längs Sveriges vägar med årligen 400 föreningsuppdrag och i runda tal 1 000 ton upplockat skräp längs de större vägarna. Kampanjen stöds av näringslivet och Trafikverket och sträcker sig från Norrbotten till Skåne.

Förutom vägstädning driver Städa Sverige miljöprojekt på 100-tals kuststränder där de säkerställer att 3000 säckar med skräp hamnar på återvinningsstationer istället för i haven. Det senare projektet berör knappt hälften av landets kommuner.